سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 24684

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 1

تا فردا

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

تا فردا

 

دسته بندی یادداشت ها

ادبیات . اقتصاد .

 

اشتراک

 

 

پسر آدم آنچه بیش از خوراک روزانه‏ات کسب نمودى در آن گنجور جز خود بودى . [نهج البلاغه]

صندوق بین المللی پول (IMF)

نویسنده:حسین نیکبخت::: یکشنبه 87/2/1::: ساعت 10:3 عصر

صندوق بین­المللی پول، سازمانی جهانی است که برای همکاریهای داوطلبانه توسط 182 کشور ایجاد شده است. هدف این سازمان همفکری و مشورت با یکدیگر در راستای ایجاد و حفظ سیستم خرید و فروش پایدار و ثابت ارزها است، به نحوی که پرداختهای پولی به موقع و به طور متناسب انجام گیرند. اداره و دفتر مرکزی این نهاد بین­المللی پولی در شهر واشینگتن قرار دارد.

اعضای صندوق بین‌‌المللی پول بر این باورند که ارتباط باز و گسترده با توجه به خط مشی و سیاستهای موثر بر نحوه پرداخت ارز از سوی دولتها و شهروندان کشورها منافع همه را تامین می­نماید. آنها همچنین معتقدند، تطبیق و تعدیل هر چند وقت یکبار این خط مشی­ها زمانی که اعضا بر سر آن به توافق برسند، به رشد و توسعه تجارت جهانی کمک خواهد کرد. این پیمانها می­تواند در سراسر اقتصادهای دنیا مشاغل جدید و درآمدهای بالا پدید آورد.

یکی از وظایف صندوق بین­المللی پول فراهم آوردن وام و کمکهای پولی به اعضایی است که در بازپرداخت تعهدات خود با مشکل روبرو شده­اند. در این میان صندوق بین­المللی پولی بر اساس قواعدی که منافع چندجانبه را دنبال می­کند، به این گونه کشورها اصلاحات اقتصادی را پیشنهاد می­کند. با این وجود این نهاد بین­المللی قدرت اجرایی و مداخله در سیاستهای اقتصادی کشورهای عضو را ندارند. همچنین توانایی ترغیب و ایجاد انگیزه برای انجام هزینه­های بیشتر در امر آموزش و پرورش و کاهش پرداختهای نظامی و دفاعی در آن دیده نمی­شود. از دیگر وظایف صندوق بین­المللی پول پدیدآوردن انگیزه برای کشورها در راستای استفاده درست از منابع کمیاب از طریق صرفه‌‌جویی در هزینه‌‌های مالی و پولی است. هرگاه برخی از اعضاء به راهنماییها و درخواستهای صندوق بین­المللی پول توجه لازم را نشان ندهند، تلاشهایی برای یکپارچگی و هماهنگی سیاستهای آنها در جهت منافع همه اعضاء انجام می­گیرد. بدین ترتیب صندوق بین­المللی پول تنها می­تواند از اعضاء بخواهد که اطلاعات و خط مشی­های پولی و مالی را به طور آشکارا در اختیار همگان بگذارند و تا حد ممکن موانع مبادلات محلی با سایر نقاط و مشکلات پرداخت با پول خارجی را مرتفع سازند. کشورهای عضو راجع به سیاست پرداختهای خود، اختیاراتی را به صندوق بین­المللی پول تفویض کرده­اند، زیرا این سیاستها در گردش پولی میان ملل مختلف بیشترین اهمیت را داراست و به تجربه ثابت شده که بدون ایجاد یک نهاد ناظر جهانی، سیستم پیشرفته دریافت و پرداختهای پولهای خارجی (ارز) به درستی کار نمی­کند.

صندوق بین المللی پول اهداف زیر را دنبال می کند:

§ تقویت همکاریهای بین‌‌المللی بوسیله فراهم آوردن ابزاری برای اعضاء در راستای همفکری و مشورت مساعی درباره گفتگوهای پولی جهانی

§ تسهیل رشد بازرگانی بین­المللی و در نتیجه دستیابی به سطوح بالای اشتغال و درآمد واقعی در میان اعضاء

§ ارتقاء و بهبود ثبات نرخهای ارز، تنظیم پیمانهای ارزی و مبادلاتی، جلوگیری از کاهش بهای رقابتی ارز

§ پرورش سیستم چند جانبه بین­المللی پرداختها و تلاش در جهت حذف موانع ارزی که از رشد و توسعه تجارت و بازرگانی بین المللی جلوگیری می‌‌کنند.

§ بهینه­سازی و آماده کردن منابع مالی برای اعضاء با توجه قوانین مشخص و امنیت کافی.

بدین ترتیب در صورت برخورد کشورها با عدم تعادل در پرداختها، صندوق بین­المللی پول برای کمک به شکوفایی اقتصادی و مالی جهان، منابع مالی در اختیار این کشورها قرار خواهد داد، چرا که ممکن است برای رهایی از مشکل عدم تعادل در ترازپرداختها راه­حلهای نامناسب و ویرانگری بکار گرفته شود.

منبع: موسسه آموزش و پژوهشهای اقتصادی رهنمون سرمایه

تاریخ: 28 فروردین 86



  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    جویبارِ لحظه ها
    صندوق بین المللی پول (IMF)
    حق برداشت مخصوص SDR
    فواید پزشکی نماز خواندن
    وتو


    [ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

    ©template designed by: www.persianblog.com

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن